515 183 845   /   577 111 629 stomatologlesna@gmail.com

1. Czy trzeba usuwać „ósemki”?

Potrzeba ekstrakcja ósemki jest kwestią indywidualnie rozpatrywaną w odniesieniu do każdego zęba mądrości. Najczęstszym wskazaniem do usunięcia zęba mądrości jest jego nieprawidłowe ustawienie w kości,  przez co ząb nie może przebić się przez dziąsło i uciska zęby sąsiadujące. Utrudnione oczyszczanie w tym regionie może spowodować powstanie próchnicy, a nawet wywołać stan zapalny w sąsiednim zębie trzonowym. Trzecie zęby trzonowe mogą też stanowić przeszkodę podczas zamykania jamy ustnej, co może w konsekwencji objawiać się będzie m.in. bólami, trzaskami w stawie skroniowo-żuchwowym. Ósemki mogą pogłębiać występujące wady zgryzu np., stłoczenia zębów.

2. Co to jest profesjonalne oczyszczanie zębów?

Używasz dobrej szczotki, pasty, płynu do płukania jamy ustnej… a brzydki osad i  kamień nazębny nadal się gromadzi? Prawdopodobnie, nie umiesz skutecznie usuwać resztek jedzenia ze swoich zębów. Płytka nazębna i kamień nazębny wywołuje zapalenie dziąseł, co objawia się krwawieniem podczas szczotkowania. Dłużej utrzymujący się stan zapalny dziąseł prowadzi do głębokiego zapalenia przyzębia (tzw. parodontozy), a w konsekwencji do rozchwiania i wypadania zębów. Kamień nazębny jest też powodem nieświeżego oddechu. Zapalenie przyzębia ma negatywny wpływ na cały organizm, co może manifestować się nieprawidłowy obrazem krwi w morfologii. Ma też negatywny wpływ na poziom glukozy u osób chorych na cukrzycę, może utrudniać zajście w ciążę i wywoływać poronienia,  u kobiet ciężarnych sprzyja przedwczesnym porodom, a u mężczyzn wywołuje problemy z erekcją.

Bakteryjna płytka nazębna jest tak twarda, że samo szczotkowanie nie zdoła jej usunąć. Wówczas konieczne jest profesjonalne oczyszczanie zębów ze złogów kamienia i osadu nazębnego w gabinecie stomatologicznym. Są to zabiegi profilaktyczne z użyciem skalera ultradźwiękowego, piaskarki profilaktycznej, zakończone polerowaniem i remineralizacją szkliwa. Zabiegi te wykonywane regularnie co 6 miesięcy, pomogą ustrzec Cię przed nadmiernym rozwojem próchnicy oraz zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób dziąseł i paradontozy.

Zapraszamy Cię na profesjonalny instruktaż higieny, która przeprowadza nasza dyplomowana higienistka. Pomoże ona dobrać odpowiedni sprzęt do higieny oraz nauczy technik skutecznego szczotkowania.

3. Czy istnieje możliwość wszczepienia implantu bezpośrednio po usunięciu zęba?

Możliwość natychmiastowej implantacji, występuje wtedy, kiedy przy usuwanym zębie nie występuje przewlekły stan zapalny, np. ząb jest usuwany, ponieważ doszło do złamania korony zęba i niemożliwe jest leczenie protetyczne. Decyzję o możliwości wszczepienia implantu bezpośrednio po usunięciu zęba, podejmuje chirurg na konsultacji implantologicznej po wnikliwym badaniu i obejrzeniu zdjęcia panoramicznego. Wskazaniem do implantacji natychmiastowej są zęby jednokorzeniowe znajdujące się w tzw. strefie estetycznej (górne i dolne zęby przednie). W ich przypadku kształt zębodołu po ekstrakcji jest najbardziej zbliżony do optymalnego toru wprowadzenia implantu.

Natychmiastowa implantacja umożliwia:
– ograniczenie leczenia do jednego zabiegu, dzięki czemu proces gojenia przebiega o połowę krócej
– wykonanie korony tymczasowej, pozwalającej na natychmiastowe uzupełnienie braków w uzębieniu (walor estetyczny),
– zachowanie pierwotnego poziomu kości, co daje utrzymanie dziąseł na tym samym poziomie jak przy naturalnym zębie.

4. Co to jest most protetyczny?

Most należy do prac stałych, cementowanych na zębach własnych lub implantach. Za pomocą mostu można odtworzyć brakujący jeden lub więcej zębów. Korona uzupełniająca brakujący ząb oparta jest na sąsiadujących zębach.  Do wykonania mostu protetycznego konieczne jest oszlifowanie zębów filarowych, na których zostanie on zacementowany. Most protetyczny zapewnia dobry efekt estetyczny, nie trzeba bo zdejmować, pozwala na fizjologiczny rozkład sił podczas żucia, ale trzeba zachować wyjątkową higienę, by cieszyć się nim przez wiele lat.

5. Dlaczego warto zainwestować w pojedynczy implant, a nie most?

Tego typu rozwiązanie jest zawsze rozpatrywane indywidualnie. Pojedynczy implant na przestrzeni 20 lat jest rozwiązaniem tańszym i korzystniejszym dla pacjenta. Szlifowanie zębów filarowych pod most protetyczny często wiąże się z ich leczeniem kanałowym. Taki ząb nie jest w pełni wytrzymały i wciąż może być dotknięty przez próchnicę. Pacjenci mają często problem z oczyszczaniem przestrzeni pod przęsłem mostu. Nie czują bólu i nie widzą, że ich ząb pod mostem jest kompletnie zniszczony. Wymiana takiego mostu, może skończyć się ekstrakcją obu zębów filarowych.

Higiena dookoła implantu jest prosta, ponieważ nie odbiega ona zasadniczo od higieny przy naturalnych zębach. Zyskujesz dodatkowy ząb, który może posłużyć na lata.

6. Czym różni się korona od licówki protetycznej?

Korony są stosowane najczęściej w zabiegach stomatologicznych po prowadzonym leczeniu kanałowym, przy wymianie rozległych wypełnień, poprawy kształtu czy lekkiej zmiany położenia zęba.

Licówki z kolei są używane głównie podczas zabiegów stomatologii estetycznej, czyli do korekty kształtu lub koloru zębów.

Licówka – cienki płatek wykonany z porcelany, przyklejany na powierzchnię naturalnego zęba. Licówka maskuje wszelkiego rodzaju niewielkie niedoskonałości zębów, takie jak przebarwienia, nieestetyczny kształt lub położenie zębów. Przeciwwskazaniem do wykonania licówek jest bruksizm, czyli zgrzytanie zębami.

Korona – uzupełnienie protetyczne pojedynczego zęba, które odbudowuje zniszczone tkanki zęba. Aby założyć koronę konieczne jest oszlifowanie zęba z każdej jego strony, aby stworzyć miejsce dla przyszłej korony.

7. Kiedy potrzebna jest rehabilitacja stomatologiczna?

Rehabilitacja stawu skroniowo-żuchwowego potrzebna jest, gdy odpowiesz twierdząco na jedno z poniższych pytań:

• Czy zgrzytasz lub zaciskasz zęby?
  • Czy budzisz się z zaciśniętymi szczękami?
  • Czy masz często ból głowy, który wzmaga się podczas zaciskania zębów?
  • Czy masz problem z szerokim otwieraniem ust?
  • Czy słyszysz w stawach trzaski, czujesz tarcia i kliknięcia?
  • Czy masz zęby zniszczone, starte bądź wrażliwe?
  • Czy wykonujesz pracę wymagającą wielogodzinnego siedzenia?
8. Czy należy uzupełniać braki zębowe niewidoczne w uśmiechu?

Braki zębowe to nie tylko problem estetyczny. Konsekwencje braku w uzębieniu:

• Brak jednego zęba powoduje przeciążenie pozostałych zębów;
  • Zęby przesuwają się i kładą się w kierunku luki po brakującym zębie, doprowadzając do powstania wad zgryzu,
  • Pozostałe zęby przesuwają się, a między nimi powstają nieestetyczne przerwy, w których zbierają się resztki pokarmowe.
  • Zgryz ulega zaburzeniu, co prowadzi do zaburzeń stawów skroniowo-żuchwowych (napięciowe bóle głowy, barku, szumy w uszach, klikanie w stawie);
  • Ząb, który znajduje się nad luką, zaczyna się wysuwać z zębodołu, odsłania się korzeń zęba, początkowo wywołując nadwrażliwość, a z czasem osłabia się jego umocowanie w kości i komplikują się zaburzenia w stawie skroniowo-żuchwowym;
  • Zęby stykają się tylko punktowo co sprawia, że żucie pokarmu nie jest tak efektywne, kęs pokarmowy nie jest prawidłowo zmielony i strawiony, co prowadzi między innymi do otyłości oraz do niedoborów składników odżywczych.
9. Po co mam zakładać górny i dolny aparat ortodontyczny, skoro chcę „wyprostować” tylko dolne zęby?

Jeśli dostrzegasz problem z zębami lub masz konkretny kompleks związany ze swoim uśmiechem, to nie znaczy że to jedyny problem, z którym należy się uporać. Ortodonta ma obowiązek wyleczyć jak najwięcej z występujących nieprawidłowości zębowych związanych z Twoją wadą zgryzu. Jeśli obdarzysz swojego ortodontę zaufaniem, należy dać mu możliwość realizowania swojego planu leczenia, który jest oparty na jego wiedzy i wieloletnim doświadczeniu, jest wybrany indywidualnie pod Twoje potrzeby i będzie dla Ciebie najlepszy. Ponadto leczenie tylko jednego łuku zębowego może być niestabilne na przestrzeni lat, ponieważ zęby w drugim łuku nie dopasują się do tego nowego położenia zębów i wada zgryzu może powrócić.

Wałcz, ul. Leśna 3

p